Ik weet het nog als de dag van gisteren dat ik mijn eerste mobieltje kreeg. Het was een donkerblauwe Nokia 3310. Wat was ik er trots op! De hele dag had ik hem in mijn hand en als mijn juf niet keek, haalde ik hem stiekem uit het laatje onder mijn bureau. Het was een telefoon met een prepaid simkaart. Mijn ouders hadden mij verteld dat bellen en sms-en heel erg duur was. Mijn telefoon hier voor gebruiken durfde ik dan ook eigenlijk niet, haha! Wat ik er dan wel mee deed? Snake spelen, ringtones luisteren en alle telefoonnummers van mijn vriendinnen opslaan. Na een paar maanden verdween mijn bel- en sms-angst en ging ik hem steeds meer gebruiken. Inmiddels zijn kinderen een stuk handiger met hun iPhone 12. Tegenwoordig komt er meer kijken bij het opvoeden rondom de mobiele telefoon. Wij vertellen je er alles over. Eerste telefoon voor je kind? Houd hier rekening mee!

Welke leeftijd een eerste telefoon?

Deskundigen adviseren om de eerste mobiele telefoon aan te bieden wanneer kinderen elf of twaalf jaar oud zijn. Maar op welke leeftijd jouw kind toe is aan een mobiele telefoon, is van diverse factoren afhankelijk. Een belangrijke factor is de mate van zelfstandigheid van je kind. Is het tien jaar oud en gaat het zelf naar school, vriendjes en de sportclub? Dan kan het fijn zijn dat hij/zij een telefoon heeft. Is jouw kind erg snel afgeleid in de klas en/of raakt het constant spullen kwijt? Dan wacht je misschien liever nog even met het kopen van een telefoon. Als ouder ken jij je kind het best, ga dan ook af op je eigen gevoel.

Prepaid of abonnement?

Veel ouders starten met een prepaid simkaart. Toch is in veel gevallen een sim only abonnement de meest voordelige optie. Deze kan je vergelijken op bijvoorbeeld simonly.nl. Kijk samen met je kind waar het behoefte aan heeft. Vaak kan het aantal belminuten en sms-jes laag ingesteld worden. De meeste jongeren hebben vooral baat bij een uitgebreide databundel. Zo kunnen ze onbeperkt appen, videobellen, video’s kijken, TikToks maken, enzovoorts. Bespreek ook zeker met je kind wat ze zelf denken nodig te hebben. Als jullie in huis en op school goede WiFi hebben, is een onbeperkte databundel niet nodig. Is er geen goede WiFi beschikbaar en is je kind bij bijvoorbeeld huiswerk afhankelijk van de telefoon, dan kan een onbeperkte databundel wél heel fijn zijn.

Belangrijke bespreekpunten

Natuurlijk zijn er nog een aantal belangrijke punten waar je rekening mee kunt houden.

  • Maak duidelijke afspraken over het moment waarop de telefoon gebruikt of juist niet gebruikt wordt. Denk hierbij aan momenten als de maaltijd, op school en ’s nachts. Ook hierbij is geen goed of fout: kijk naar wat het beste is voor jouw kind.
  • Bespreek zaken die ze (mogelijk) online kunnen gaan tegenkomen. Denk hierbij aan porno, maar ook video’s met geweld, nepnieuws en online gepest. Dit bij ze weghouden gaat niet en hoeft ook niet. Het hoort immers bij het leven. Maar wel bespreekbaar hoe jullie hier mee om willen gaan en geef aan dat je kind altijd bij je terecht kan.
  • Het downloaden van betaalde apps of het kopen van credits in games gaat vaak via een Apple- of Google Play account. Maak ook hier duidelijke afspraken over. Wie betaalt dit, bespreken we dit vooraf en wat willen we zeker niet? Zo voorkom je dure verrassingen.

Opschrijven

Schrijf de afspraken die jullie hebben gemaakt op. Zo kun je hier altijd terugvallen wanneer het niet lekker loopt. Evalueer deze afspraken zo nu en dan om te zorgen dat ze goed op jullie situatie van toepassing blijven. Vraag ook eens naar de afspraken bij gezinnen met kinderen in dezelfde fase. Wellicht is dit behulpzaam.

We zeiden het al: er bestaat geen goed of slecht. Kijk vooral naar waar jullie als ouders je goed bij voelen. Dan komt het meestal helemaal goed!

Afbeelding: Laura Chouette via Unsplash

Weten wat onze iconen onder de bovenste afbeeldingen en titels betekenen? Wij vertellen je er graag meer over!